Hem / Mitt Eget Fiske / Fiske i Drömlandet 2016

Fiske i Drömlandet 2016

Ett år hade gått, och äntligen skulle jag få återse – och få revansch på – Drömlandets stora Abborrar och Öringar!

Stämningen dagarna innan avfärd var hög här hemma, och telefonen gick varm. Både till min gode vän Johan som jag skulle slå följe med, och till Heikki som arrenderar denna underbara och undangömda plats i de Jämtländska skogarna. Jag gick igenom all min utrustning och packade det som gick att packa i minibåten, och såg till att allt var preppat för en fantastisk helg med fiske!

Det går att packa i minibåten om man vill!
Det finns lite plats i minibåten som man kan packa i rätt mycket saker!

Förhoppning om bättre väder än förra året

Diverse vädersidor blev besökta minst 20 gånger om dagen, och de visade alla på perfekt fiskeväder under den helgen vi skulle befinna oss i Drömlandet. Förra året så blåste det nordanvind hela tiden, och på det så var det allt från småregn till ösregn och endast några futtiga plusgrader. Nu såg det alltså ut som att vi skulle komma dit i perfekt tid för kläckningar av diverse insekter. Här hemma hade jag sett Vulgata kläckas, och vid samtal med Heikki så fick jag veta att Vulgatan även kommit igång i Drömlandet. Det var alltså upplagt för en fantastisk helg!

Dagen för avfärd kom så äntligen och direkt jag slog upp ögonen så kollades vädret! Det var en dyster syn då allt finväder som prognosen visat bokstavligen var som bortblåst! Temperaturen hade sjunkit från sköna 19 grader till 12-13 grader, och det skulle nu regna från måttligt till mycket så gott som varje dag vi skulle vara där! Dessutom på det så skulle det börja blåsa nordanvind redan första natten, och det skulle vara upp till 15-18 meter i sekunden i byarna…Huvvaligen! Ja ja, allt var bokat, packat och klart för avfärd, så det var bara till att stuva bilen full till sista centimetern och ge sig av!

Volvon är packad för avfärd till Drömlandet i Jämtland!
Det blev rätt fullt i Volvon även om det fanns några skrymslen kvar att fylla!

En fantastisk första dag

Det tog oss närmare 7 timmar med bilresa och inhandling av förnödenheter (typ korv =)  ), innan vi släpat ner vår allt för myckna packning och packat i båtarna som ligger i Drömtjärnen. Heikki släppte förresten några vassa kommentarer om vår packning och undrade om vi skulle stanna många veckor, och då hade han inte ens sett det jag packat i minibåten. Heikki tyckte att minibåten såg ut att vara en intressant skapelse, men han skrattade lite gott åt mig när jag släpade den den 200 metrarna över myren ner till Drömtjärnen.

Minibåten funkar som packåsna också!
Med fullpackad minibåt – både inuti och utanpå – gick den bra att använda som packåsna över myren!

Förutom Heikki som sällskap så hade vi mängder av mygg som slog oss följe, och väl nere vid vattnet så kunde jag även se en och annan Vulgata seglandes på vattenytan. Det var riktigt fint väder med sydostlig bris och jag kände en otrolig lust att börja fiska! Jag hade även en liten förhoppning om att alla vädersnillen som förutspått helgens väder helt och hållet hade missat i sin prognos, och att detta finväder skulle följa oss genom helgen i Drömlandet.

Heikki provar minibåten första gången!
Heikki blev både förundrad och förtjust i minibåten när han för första gången provade den.

Vi rodde bort till udden mitt i sjön där lägerplatsen ligger, och det ryckte rätt mycket i fisketarmen när jag såg fina öringar som bröt ytan i sin jakt på sländor. Det blev nu hårt tryck i årorna för att komma fram så fort som möjligt! Allt packades ur och lägret sattes iordning i hisnande fart, för nu skulle det fiskas! En eld sattes igång och några korvar började fräsa på gallret, och sotpannan började sprida en underbar doft av skogskaffe i lägret.

Korven puttrar på Muurikkan!
Korv hade vi gott om och korv fick bli en första snabb kvällsmiddag i lägret! Snabbt OCH gott!

Jag satte mig ner vid elden och då där mitt i all brådska att få börja fiska så hände något. Jag blev helt lugn och tillfreds, och plötsligt var brådskan att fiska som bortblåst. Jag bara satt där och njöt! Jag njöt av lugnet och friden, jag njöt av sällskapet och jag njöt givetvis också av 5 grillade tjockkorvar med bröd.

Elden tändes i lägret och kaffet började puttra!
När första elden tändes, korven grillades och kaffet kokades, blev jag alldeles lugn i sinne och själ. All brådska att fiska var som bortblåst!

Johan och Heikki gav sig ut efter att några korvar trillat ner i magen, och ganska så snart hördes prat och glada tillrop ute på tjärnen. Själv gick jag och myslullade och plockade med lägret och alla prylar jag hade med mig. Jag slängde ändå några blickar ut mot vännerna på vattnet, och då såg jag att det drillades fisk. Plötsligt blev det lite bråttom igen!

Lill-båten sattes iordning och den äntrades för fiske. Det sattes en Streaking Caddis i änden av linan på flugspöt, och så fort jag var på fritt vatten viftades den ut. Det tog nog inte mer än 20 sekunder innan det högg, men givetvis höll jag på med annat och missade mothugget totalt. Rättare sagt så hann jag faktiskt inte ens med att göra ett mothugg, vilket resulterade i några svordomar och förbannelser medans nästa kast lades ut.

Dags för fiske i minibåten i Drömtjärnen!
Så var det äntligen dags att slänga första flugan på ett år i Drömtjärnen!

En magiskt vacker första natt i Drömlandet!
Första kvällen och natten var magiskt vacker! Önskar bara att jag hade fiskat lite mer medans det var fint!

Jag rodde sedan runt i tjärnen och bara njöt! Jag fiskade, fotade, andades och bara njöt av att äntligen vara här, och vetskapen att det var tre dagars fiske tills vi skulle lämna stället gjorde mig återigen helt lugn. Det blev mindre av fiske och mer av mysa och njuta ute på vattnet denna kväll och natt, än som egentligen var meningen kan jag säga, men allting var bara så jäkla perfekt. Det gick helt enkelt inte att låta bli! Det var en fantastisk första kväll och natt!

”Tum-sushi” i Jämtländska natten

"Tum-sushi" - som Heikki kallar det - är fantastiskt gott!
Det är makalöst gott med sushi på färsk öring och det blir än godare i sån här miljö! Jag kan starkt rekommendera att prova detta när ni är iväg på fiske! Receptet på ”tum-sushi” (Sushi i bushen) kommer så småningom att finnas under fliken ”Recept” på sidan.

Några öringar kom dock upp mellan oss tre kompanjoner, för lite annat än korv hade vi tänkt oss till nattamat. Vid midnatt tog vi en paus och räknade ihop tre skapliga öringar, och dessa var ämnade att bli Sushi. Detta är en delikatess, iallafall i mina och Heikkis ögon. Johan däremot var skeptisk när han hörde ordet Sushi, men han lovade att testa.

Sagt och gjort. Öringarna rensades och filéades, varpå de lades i en blandning av soya, citronjuice, wasabi och finhackad chili. Det var Heikki som föreslog att vi skulle äta Sushi, men jag som vridit till det till Sashimi vilket är när man snabbmarierar på det här sättet. Detta sa Heikki att han aldrig smakat, så då fick han ta täten. Han la en skiva inlagd ingefära på tummens ovansida varpå en bit av den snabbmarinerade öringen lades uppe på. Heikkis min var obetalbar när han tog första smaken, för en himmelens njutning är vad det är, och det rekommenderas varmt!

Efter ”Tum-sushi” och några korkar starkt så gav vi oss ut på tjärnen igen, och ytterligare några öringar krokades. Dessa fick dock simma tillbaka för att växa på sig till nästa år när vi åter kommer till Drömlandet.

Sydliga vindar blir nordliga

Mitt där i den underbara Jämtländska och ljumma natten så slutade plötslig den sköna sydliga brisen. Det blev som genom ett trollslag alldeles stilla, och inte en krusning syntes i ytan. Jag kommer ihåg att jag hann tänka hur fantastiskt det var precis innan jag kände hur en kall vind letade sig in innanför tröjan, och hur jag sedan i den stunden började ana hur rätt alla vädersiare ändå skulle få. Jag förbannade dom alla för nu var nordan här vilket gjorde att aktiviteten på ytan avtog, och nattens fiske fick blåsas av.

Hela Drömtjärn låg stilla strax innan vinden och regnet drog in!
Plötsligt blev det hela stilla och hela Drömtjärn låg blank! Strax därpå vände vinden från skön sydostlig till kall nordlig, och inte långt efter kom regnet!

Strax efter det kom regnet, och regnet och vinden följde oss sedan under hela helgen. Ja iallafall nästan, för under dagen på fredagen var det åter riktigt fint väder men då förlustade vi oss med att fira femtioårsjubilaren Heikki i hans stuga med god mat, trevligt sällskap och Italien-Sverige i Fotbolls em på tv. När vid tiotiden på kvällen åter satte oss i båtarna i Drömtjärnen, ja då började det att blåsa och regna igen för att sedan hålla i sig ända till vår hemfärd. Typiskt och rent fördjävligt, men sånt är livet ibland och det är bara att gilla läget.

Heikkis em-soffa i nya stugan!
På fredagen fyllde Heikki år och dessutom mötte Sverige Italien i Fotbolls EM. Heikki hade dukat upp i hans och fruns nyköpta stuga dit vi var bjudna. Det blev några timmar med god mat, trevliga människor och en härlig stund. Synd på resultatet i matchen bara…

En dag längs ån

Flugfiske i vackra Drömån!
Vi tog en dag och gick med flugspöna längs ån, tyvärr utan någon större lycka. Det är en vacker och varierande skogså, och varje tas det många fina Öringar i ån med vikter på flera kilo. Nån gång ska en av dom sitta på min lina!

Vi tog en dag när vi gick längs med ån, och när vi först kom dit så tänkte jag att det var en fullträff. Det kläckte nämligen en hel del Gul Forsslända i den första höljan, och det vakade en hel del fisk. Det var bara smått som visade intresse men det vakade iallafall, och jag hoppades att kläckningen skulle hålla i sig tillräckligt för att väcka de stora i ån. Vi fick några små öringar ganska så omgående, och missade en del också. Allt vi både fick och kände var smått medans vi fiskade oss en bit ner efter ån, och fortsatt inget tecken på aktivitet från de större. Allt eftersom tiden gick så avtog kläckningen utan att några större öringar visat sig. Vi fiskade oss en kilometer ner efter ån och visst såg vi fortsatt ett och annat vak, men inte av Öring av lite större kaliber. Det var bara smått!

Gul Forsslända kläckte i ån!
Trots hårda vindar så fanns lite lä i ån, och där kläckte det Gul Forsslända. Tyvärr var det bara en liten kläckning som inte hann få fart på fisken.

Efter en stund så slutade de gula prickarna att flyta förbi och i och med det så avtog också vaken. Vi förstod att de stora inte skulle behaga att visa sig, så vi bestämde oss för att gå upp till tjärnen igen och sätta oss i båten för att ro en bit upp efter ån. Ån är nämligen rätt lugn och djup cirka 2-300 meter uppströms från där den rinner in i tjärnen, för att sedan smalna av och bli grundare. Det är där, precis där som ån börjar breda ut sig och bli djupare, som Heikki säger att de största från tjärnen brukar gå upp och ställa sig och kalasa på sländor när det är kläckning. Givetvis var så inte fallet denna gång nu när vi var där!

Imitation av Gul Forsslända med parachute hackel
Den här imitationen av Gul Forsslända lockade några små Öringar att hugga i ån. De stora var inte i tagen!

En Öring ville dock smaka på Johans fluga som han hade draggandes efter båten när vi rodde upp, men även den var av det mindre slaget och fick simma tillbaka igen.

Vi njöt ändå
Johan trivs vid Drömtjärnen!
Johan njöt av dagarna i Drömlandet och han passade på att fiska så mycket som möjligt.

Nu var vi ju här och inte skulle något som dåligt väder få förstöra våran helg! Vi kunde fiska när vi ville, vi kunde äta när och vad vi ville under flera dagar, och dessutom kunde vi sitta uppe vid brasan hur länge vi ville och diskutera både stora och små saker. Precis allt detta och lite till gjorde vi också, och vi njöt av det! Det blåste ibland så att det inte ens var lönt att titta på fiskegrejorna men då hade vi ju just det där andra att göra, och ibland är det faktiskt skönt att bara vara.

Och att just bara vara blev det mycket av den här fisketuren! Vi satt otaliga timmar vid brasan. Vi pratade en hel del om ditten och datten, men rätt ofta så satt vi bara helt tysta och njöt. Vi njöt av att vara här igen, vi njöt av elden och maten och – iallafall jag – njöt också av sällskapet! Johan är mig en väldigt god vän. Han är en av de där goda vännerna man kan ha UTAN att träffa så ofta. En av de där vännerna som man tar upp och fortsätter på samma samtal med när man träffas, trots att det kanske var ett år sedan man träffades sist. Såna vänner växer inte på träd och det gäller att vårda dom, och det är just det jag gör…en gång om året i Drömlandet! Just en sådan vän saknades på denna resa, men Tony, vi tar väl en tur du och jag lite senare i år va!?

Sen känns det faktiskt som att jag håller på att få en till av dessa ovanliga vänner, och det är nämligen ”fiskegubben” Heikki själv. Han är otrolig kunnig om mycket och han är dessutom väldigt vänlig och otroligt rolig! Efter några timmar runt brasan med honom så har både knölen innanför pannbenet och skrattmusklerna fått sig ett rejält träningspass! Hans intressen, tycken och tänkt korsar nästan rakt av mina egna, och det skulle glädja mig mycket om våra möten i Drömlandet kan leda till en lång vänskap!

Johan spanar efter fisk i Drömån!
Johan är ganska ny på flugfiske men lyckades bra! Här spanar han efter vak att lägga flugan på!

Johan lägger ut en fluga i Drömån!
Johan fick enligt honom själv ett genombrott i sitt flugfiske då han krokade den fisk som han kastade på!

Hård vind och skummande vågor

Packat och klart för att åka hem från Drömlandet!
Sista dagen blåste det nästan storm men det var ändå med sorg i hjärtat som vi lämnade Drömlandet, jag och Johan.

Sista dagen beslutades att bli en halvdag. Johan skulle jobba dagen efter och det blåste nu än hårdare vid sjön, så det var inte lönt att ägna sig fiske ändå. Lägret och alla saker plockades ihop, ja allt utom två spön som skulle nyttjas de sista hundra metrarnas drift på Drömtjärnen. Vi provade i stormen men det var inte lönt, då det gick höga vågor med skum. Dessutom drev vi så snabbt att vi ganska snart var framme vid landningsstället. Det var med aningen bittra tankar jag åter igen lämnade Drömlandet, men jag kommer tillbaka, var så säker. Kanske rent av till och med i år, för jag längtar redan tillbaka…

Se nu till att vårda era vänner om det så bara är en gång om året…

Fiska På!

A S F / M Bozell

Om A S F / Magnus Bozell

En helt vanlig pappa och man som älskar i stort sett allt som har med fiske att göra! Fiskar helst med fluga och lätt spinn efter Öring, Harr, Abborre och Gädda i älvar, åar, hav, sjöar och tjärnar. Fiskeintresset började i unga år när jag fick följa med min idol och morfar på bäckmete i Rämmaån i Älvdalen, inkletad i äkta gammal Bäckolja av mormor...

Se Även

Hemulån i Mora är vacker men svår att fiska fluga i

Äntligen är fisket igång på riktigt!

Våren har varit lång, kall och segdragen, men nu är värmen här och fisket har …